Raision teatteri on käynyt käsiksi haasteellisiin teemoihin 1700-luvun Raision historiaan, etenkin pahamaineisen Seilin saaren arkeen.  Balladi Pahaniemen neidosta on tarina ihmisyydestä sekä ajan auktoriteettien haastamisesta. Haastaja on nuori nainen, Anna, ”Pahaniemen neito”, joka on jo lapsena itsenäinen ja itsepäinen oman tien kulkija ja etenkin luonnon ja eläinten puolestapuhuja.

Pahaniemi, Turun kaupunginosa, oli aiemmin osa Raision pitäjää.  Pahaniemen Keskitalon tilalla pelättiin Jumalaa, kunnioitettiin kirkonmiehiä ja toteltiin tilan isäntää. Anna ei osannut pelätä Jumalaa eikä edes Saatanaa, mutta isäänsä hän pyrki tottelemaan – silloinkin, kun isän määräykset tuntuivat epäoikeudenmukaisilta ja julmilta.

Anna saa päähänsä pestautua kesäksi töihin Seilin saarelle, jolla ”hoidettiin” spitaalisia ja psyykkisesti sairaita ”houruja”. Isä vastustaa Annan ajatusta, mutta suostuu lopulta. Kesä ja Annan työpanos sekä asenne muuttavat Seilin saaren asukkaiden elämän monin verroin paremmaksi. Kesän kokemukset muuttavat myös Annan, joka kohtaa suuren rakkauden. Tarinalla ei ole onnellista loppua.

Balladi Pahaniemen neidosta ei ole kepeää kesäteatteria. Näytelmä on ladattu täyteen koskettavia kohtauksia ja lauluja, jotka saavat pohtimaan ihmisyyden perusolemusta, yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia, yhteiskunnan auktoriteettien valtaa.  Seilin saaren ”hourujen” elinolot ja kohtelu puistattavat. Meillä 2000-luvun suomalaisilla ei kuitenkaan ole varaa moralisoida 300 vuoden takaista sairaanhoitoa niin kauan kuin Suomessa laitosten kroonikko-osastoilla makaa liian vähäisellä huomiolla ja jopa hoidolla yksinäisiä odottamassa vapauttavaa kuolemaa.

Näytelmän nimiroolissa Viola Nyyssönen on uskottava 1700-luvun maalaisneito, viattomuuden ja ystävällisyyden perikuva. Moni näyttelijöistä on kahdessa tai useammassa roolissa ja etenkin Seilin saaren potilaiden ja hoitajien roolihahmojen riipaisevuus viiltää syvälle sieluun.

Näytelmän käsikirjoittaneet ja ohjanneet Mirja Ahonen ja Irma Reunamo ovat perehtyneet huolella Raision 1700 luvun historian pieniin ja suuriin linjoihin, joita Jussi Ahosen säveltämät ja sanoittamat laulut sekä Kirsi Vaaran puvustus syventävät.

Paljon on muuttunut sitten 1700-luvun, mutta ihmisen perusluonne on ja pysyy. Näytelmän teemoille, kohtauksille ja kohtaloille on helppoa löytää yhtymäkohtia nykyaikaan; tilaisuus voi tehdä varkaan, yhteisössä on helpompi elää, jos ei ajatuksiltaan ja tavoitteiltaan liiaksi poikkea keskiverrosta, rakkautta ei voi järjellä hallita.

Balladi Pahaniemen neidosta ensi-ilta ja kantaesitys oli 6.7.2024

Esityksiä 31.7. asti Krookkilan kotiseutukeskuksen näyttämöllä.

www.raisionteatteri.fi

Teksti Päivi Arvonen, juliste: Raision teatteri

Kategoriat: Arviot