Henkeäsalpaava Priscilla -musikaali antaa virtaa syksyyn

Helsingin kaupunginteatteri onnistuu, jälleen kerran, ylittämään odotukset. Priscilla, aavikon kuningatar -musikaali säihkyy ja säkenöi uskomatonta energialatausta.
Produktion tekijätiimissä ja näyttämöllä on rautainen kattaus huippuosaamista. Jokainen yksityiskohta puvustuksesta ja lavastuksesta ääni-, valo ja videosuunnitteluun on hiottu yksinkertaisesti täydelliseksi.
Ohjaaja Samuel Harjanne saa roolimiehityksestä esiin huippusuorituksia. Kapellimestari Eeva Kontu johtaa orkesterin tehostamaan lavalla sykkivää energiaa.
Musikaali kertoo tarinan kolmesta australialaisesta drag-artistista, jotka lähtevät persoonallisella keikkabussillaan Sydneystä Keski-Australian sydänmaille Alice Springsiin.
Musikaalin käsikirjoitus on vuodelta 2006 Stephan Elliottin ja Allan Scottin yhteistyön tulos ja se perustuu vuonna 1994 julkaistuun samannimiseen Stephan Elliottin Oscar-palkittuun (Priscilla, aavikon kuningartar, Priscilla, Queen of the Desert) elokuvaan.
Elliott halusi tehdä aidsin aiheuttaman pelon aikakaudella rohkean road movien, jonka pääosissa olivat kaksi drag queeniä ja yksi transihminen. Elokuvan voimaannuttava perusvire rohkaisi monia tulemaan ulos kaapista.
Elokuvaa, kuten musikaaliakin, voidaan kuvailla ylistyslauluksi suvaitsevaisuudelle. Musikaali on voimaannuttava elämys jokaiselle katsojalle sukupuolesta ja seksuaalisesta orientaatiosta riippumatta.
Priscilla saa nauramaan paikoitellen vedet silmissä mutta kaksi ja puolituntinen esitys ei ole pelkkää vauhtia ja paljettien säihkettä. Huumorin ja säihkeen alta nousee syvällisiä teemoja ihmisyydestä, ennakkoluuloista ja peloista, ystävyydestä, hyväksytyksi tulemisesta, suvaitsevaisuudesta, parisuhteesta, vanhemmuudesta.
Priscilla musikaalin haluaisi nähdä yhä uudelleen, ja uudelleen – ennen ensi-iltaa 26. elokuuta musikaalin lipuista jo 70 prosenttia oli myyty.
Näytelmän käsiohjelma ansaitsee myös erityismaininnan; sen runsaiden loistavien kuvien myötä on helppo palata musikaalin pirskahteleviin tunnelmiin. Käsiohjelma on myös tuhti tietopaketti paitsi musikaalista myös dragin historiasta maailmalla ja Suomessa.
Maailmalla dragin juuret ulottuvat 1800-luvun lopun New Yorkiin. Suomeen drag rantautui lähes sata vuotta myöhemmin. Suomen ensimmäinen ammattimainen drag-esitys nähtiin Helsingissä kesällä 1979 Ravintola Kaisaniemessä. Esityksen suunnitteli Suomen ensimmäinen drag-taiteilija Reijo Paukku.
Priscilla, aavikon kuningatar -musikaali Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä.
Lisätietoja ja liput: www.hkt.fi
Teksti: Päivi Arvonen, kuva Robert Seger
Write a Reply or Comment
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.