Skip to content
Kulttuuriarviot.fi
  • Etusivu
  • Teatterit
  • Musikaalit
  • Oopperat
  • Näyttelyt/Museot
  • Kirjat
  • Elokuvat
  • Ota Yhteyttä
  • Home
  • / Oopperat
  • /
  • Puccinin Madama Butterflyn teemat ovat ajankohtaisia edelleen

Puccinin Madama Butterflyn teemat ovat ajankohtaisia edelleen

tammikuu 29, 2018OopperatMadama Butterly, Puccini, Suomen

Milanossa vuonna 1904 kantaesitetty Giacomo Puccinin ooppera Madama Butterfly kertoo paitsi rakkaudesta myös rasismista, pedofiliasta ja ihmiskaupasta.
Puccinin Madama Butterfly on yksi maailman tunnetuimmista oopperoista ja kuuluu maailman kymmenen esitetyimmän oopperan joukkoon yhdessä Puccinin Toscan ja La bohèmen kanssa. Tarina sijoittuu 1800-luvun lopun Japaniin. Japani oli ollut kahdensadan vuoden ajan suljettu valtio, joka avautui länsimaille vasta Yhdysvaltain laivasto-osaston saavuttua maahan vuonna 1853.

Oopperan päähenkilönä on nuori geisha Cio-Cio-San eli Butterfly, joka avioituu amerikkalaisen meriupseeri Pinkertonin kanssa. Butterfly rakastuu Pinkertoniin, jolle avioliitto on vain tilapäistä hupia. Pinkerton palaa Amerikkaan ja Butterfly odottaa uskollisesti aviomiehensä paluuta. Lopulta Pinkerton palaa, mutta amerikkalaisen vaimonsa kanssa. He haluavat kasvattaa Pinkertonin ja Butterflyn lapsen. Butterfly hyvästelee poikansa ja surmaa itsensä isänsä tikarilla.

Traagisen tarinan ympärille mahtuu vielä traagisempia asioita. Köyhän Butterflyn avioliiton järjestää välittäjä, ja Butterfly on avioituessaan vasta 15-vuotias, mikä tekee amerikkalaisupseerista paitsi ihmiskauppaan sekaantujan myös pedofiilin. Amerikkalaisupseerin avoin rasismi on puistattavaa. Nykypäivän oopperan librettoon ei voisi kirjoittaa Pinkertonin vuorosanoja vastauksena talon henkilökunnan esittelyyn: ”Minulle ne ovat vinosilmä 1, 2 ja 3.”

Etelä-korealaissyntyinen Milanossa opiskellut ja Australian oopperan solistikuntaan kuuluva sopraano Hyeseoung Kwon tulkitsee koskettavasti nuoren geishan roolin. Mika Pohjonen on vaikuttavan inhorealistinen Pinkerton, jossa tiivistyy omahyväisyys ja ylemmyydentunto.

Tom Schenkin lavastus on askeettisessa yksinkertaisuudessaan oivaltava pienine tehokeinoineen, jotka tuovat lavalle japanilaista ilmapiiriä. Kansallisoopperan kuoro on lavalla mukana monessa kohtauksessa mustiin pukeutuneena hiljaisena todistajajoukkona kuin muistuttamassa siitä, että maailmassa on tapahtunut ja tapahtuu paljon pahaa ja vääryyttä myös siksi, ettei ympäristö siihen puutu.

Suomessa on aiemmin esitetty vuoden 1907 versiota oopperasta. Vuoden 1904 ensi-ilta sai täystyrmäyksen, jonka jälkeen Puccini teki oopperaan muutoksia.

Madame Butterfly on etenkin Puccinin loistavan musiikin ansiosta nautittava oopperaelämys.

esitykset: www.oopperabaletti-fi

Päivi Arvonen

Kuva: Heikki Tuuli, kuvassa Hyeseoung Kwon Madama Butterfly

 

Write a Reply or Comment Peruuta vastaus

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.

Mainosta tässä

Jos haluat mainostaa tässä, ota yhteys paivi (at) timantti-idea.net.
Kulttuuriarviot.fi -sivustolla vapaa journalisti ja valokuvaaja Päivi Arvonen kirjoittaa lähinnä suomalaisista teatteri-, ooppera-, ja musikaaliesityksistä, suomalaisesta kirjallisuudesta sekä näyttelyistä ja museoista Suomessa ja maailmalla.

Kategoriat

Viimeisimmät artikkelit

  • Veikkolan Kartanoteatterin esitys on jälleen kesän helmi
  • Moderni Lentävä hollantilainen juurettomuuden ja kaipauksen myrskyssä
  • Kinky Boots -musikaali iskee korot kopisten suoraan sydämeen
  • Sympaattinen satukirja mainostaa Hiidenlinnaa ja Sisumetsän seikkailupuistoa
  • Viestejä menninkäistaajuudelta

Arkistot

  • kesäkuu 2019
  • lokakuu 2018
  • syyskuu 2018
  • heinäkuu 2018
  • huhtikuu 2018
  • helmikuu 2018
  • tammikuu 2018
  • joulukuu 2017
  • heinäkuu 2017
  • kesäkuu 2017
  • helmikuu 2017
  • tammikuu 2017
  • lokakuu 2016
  • syyskuu 2016
  • elokuu 2016

Copyright Päivi Arvonen Site by Hakema